Online markedsføring infographic

24-04-2013 - Læser du “Direkte trafik” rigtigt i Google Analytics? sikkert ikke, men hvorfor?

Når du kigger i din Google Analytics kan du under “Trafikkilder” se et lagkage diagram som viser hvor besøgende kommer fra. Ligesom det herunder.

Trafikkilder

 

Her kan vi se at ca 30% af de besøgende er kommet fra “Direkte trafik”. Det vil sige at de har skrevet adressen i deres adresselinje eller har bogmærket siden og ikke er kommet gennem en søgemaskine, Facebook eller lign. Men hvad der er overraskende er hvis vi graver lidt dybere så ser vi at en del af trafikken kommer til undersider som vi ikke forventer at en person i praksis har tastet ind i sin browser eller burde have bogmærket.

trafikkilder-detaljer

På første pladsen er naturligt nok forsiden(/) men de efterfølgende sider som samlet står for ca. 32% af  ”Direkte trafik”(på nogen sider op til 69%). “/nyheder?id=131″ er der nok ikke nogen der har skrevet i hånden. Men hvor kommer de besøgende så fra? Meget af det kommer fra et koncept kaldet “dark social”.

Læs med i artiklen her for at forstå hvad det er og få gode råd til hvordan du bedre kan sporer hvor besøgende kommer fra og hvorfor det er vigtigt.

Hvorfor ligger en del besøg i Direkte trafik når det er fra links

Meget af direkte trafik er ikke en bruger der har tastet noget ind i sin adressebar og den del kalder man “dark social” trafik. Måden Analytics måler hvor en bruger kommer fra er lidt teknisk. Men kort fortalt sendes der lidt ekstrainformation med et klik på et link, det ekstrainformation kan hjemmesiden måle på. Fx hvis der er et link til din hjemmeside fra Facebook og en bruger klikker på linket, så kan Analytics læse informationen i linket og aflæse at brugeren kom fra Facebook.

Men den ekstrainformation mangler i nogen tilfælde. Hvis linket er i en e-mail, på messenger, i nogle mobil apps eller de kommer fra en krypteret side, så mangler ekstrainformationen. Når det mangler ved Analytics ikke hvor brugeren kommer fra og så ender besøget under direkte trafik selvom det i virkeligheden kan være fra noget helt andet, fx en e-mail kampagne.

Hvorfor kan det være et problem at nogen besøg ikke bliver sporet korrekt

Af flere grunde kan det være en fordel at have præcis sporing af besøgende. Et par eksempler:

Lad os antage at du har brugt tid o penge på at samle e-mails sammen ved at lade dine besøgende tilmelde sig dit nyhedsbrev. En gang hver måned sender du et nyhedsbrev ud med gode tilbud som nogen af dine abonnenter klikker på og køber. Når de klikker på dine links vil de ende i gruppen direkte trafik fordi der ikke kan spores hvor de kom fra og du vil ikke kunne se forskel på om de salg der er lavet kommer fra rigtigt direkte trafik eller om det er kommet på baggrund af dit nyhedsbrev.

En anden situation er hvis du laver markedsføring på twitter, Facebook, Google+ osv. Dine links vil sprede sig gennem de social netværk, bliver delt, kopieret til chat programmer, e-mails osv.

Alle de links der bliver klikket på fra Facebook vil du kunne sporer tilbage til de posts du har lavet her. Og klik på links fra twitter vil du kunne sporer tilbage der til. På den måde kan du se hvilke kampagner der giver mest værdi.

Men hvis linket bliver kopieret af en bruger fra Facebook til twitter så kan du ikke se forskel på besøgende fra din egen indsats på twitter og det der kom viralt fra Facebook. Jo mere omfattede markedføring du har på de sociale medier jo mere blandet bliver det og når din direkte trafik stiger bliver det meget svært at se hvor værdien i virkelighenden kommer fra.

Når det sker kan du ikke se om du skal øge energien i facebook markedsføring eller om det er twitter der skal have ekstra opmærksomhed. På den måde tager du beslutninger i blinde.

Hvad kan vi gøre for at se forskel på direkte og ikke direkte besøg

Heldigvis har Google hjulet os lidt til bedre at kunne sporer vores kampagner. Løsning hedder “Custom campaigns(utm)”. Der er lidt arbejde med det fordi alle de links du vil dele skal skrives om inden de bliver sendt ud. Med denne teknologi kan vi skrive de ekstrainformation som normalt bliver sendt med automatisk direkte ind i linket, endda med den fordel at hvis nogen kopiere linket fra Facebook til twitter kan vi stadig se at det oprindeligt var fra Facebook.

Et eksempel på et link:

Linket til bloggen her hedder http://blog.tigermedia.dk
Hvis vi skriver det om fordi det skal deles på facebook kommer det til at se sådan ud: http://blog.tigermedia.dk/?utm_source=facebook&utm_medium=social-media&utm_campaign=Frederik+Banke

Linket bliver en del længere men fordelen er at vi i Analytics kan se helt præcist hvornår linket er blevet klikket på. Under trafikkilder -> kilder og kampagnetrafik får vi nu mulighed for helt præcist at sporer hvor meget salg og besøgende der har være fra de links vi har sendt ud.

Eksemplet her under er fra nyhedsbreve hvor alle links i nyhedsbrevet får skrevet ind hvilket nyhedsbrev det var fra.

kampagner

SeoMoz har også lavet en lille video om hvorfor det er vigtigt at sporer besøgende mere end vi allerede gør.

Skriv dine links om så de kan spores

Til at hjælpe dig har vi lavet en lille app du kan bruge til at skrive dine links om. Den kan du frit bruge som du har lyst til. Bare klik her.